Enkele maanden geleden kondigde ik hier reeds aan dat ik voor 2006 -wegens persoonlijke omstandigheden– geen overeenkomsten meer aan zou gaan met de zorgverzekeraars. Van mijn ervaringen als therapeut zonder contract zal ik hier regelmatig verslag doen. Vandaag de eerste aflevering.
Het is al weer enkele weken geleden dat het eerste contract (Menzis) op de deurmat plofte. Zo op het oog zag het er zeker niet onaantrekkelijk uit. De verleiding om toch maar te tekenen was dan ook zeker aanwezig, vooral gezien het lage restitutietarief. Inmiddels begon de geruchtenstroom op gang te komen over wat de voor mij belangrijke verzekeraars (Agis en Achmea) zouden doen. Dit zag er helemaal niet aantrekkelijk uit: lage tarieven en forse eisen op administratief gebied. Zo zou voor elke behandeling een controle op verzekering gedaan moeten worden, en kwam het debiteurenrisico in veel gevallen volledig bij de therapeut te liggen. De moed zakte mij toen toch behoorlijk in de schoenen, want ik wilde nu juist van die administratie af. Ik zag al grote visioenen voor me: maandelijks vele uren kwijt aan het declareren, en vooral aan het verwerken van de diverse correcties. Want o wee, als er ook maar ergens iets verkeerd staat, dan kan een volledige afwijzing van de declaratie je deel zijn.
Met de nieuwe zorgverzekering in het verschiet lijken de puinhopen op administratief gebied zo langzamerhand niet meer te overzien. Dat ik hier geen zin meer in heb moge inmiddels wel duidelijk zijn, en mijn besluit om geen contracten meer te tekenen is definitief vast komen te staan.
Inmiddels heb ik iemand van een servicebureau bij mij op de praktijk gehad. Wat een weelde, wat een luxe!! Van de patiënten hoeven alleen nog maar de NAW-gegevens en de geboortedatum te worden gevraagd. Verzekeringsgegevens? Niets meer mee te maken. Aan het eind van de maand wordt er van alle patiënten *een* verzamelstaat gemaakt, die vervolgens vanuit mijn softwarepakket rechtstreeks in de computer van het servicebureau geparkeerd kan worden. Ik heb dan maandelijks nog maar *een* verzamelnota naar *een* debiteur, en die betaalt nog netjes op de afgesproken tijd ook. Het innen van de nota’s bij de patiënten wordt gedaan door het servicebureau, evenals het incassotraject ingeval van wanbetaling.
Ook niet onbelangrijk is dat ik als niet-contractant verlost ben van de tarievenchaos van de zorgverzekeraars. Ik heb vanaf 1 januari slechts *een* tarievenlijst, namelijk die van mijzelf, met daarin per prestatie *een* tarief.
De komende weken ga ik mijn tarieven bepalen en de patiënten informeren. Wordt vervolgd.
9 reacties op “Dagboek van een restitutieganger (1)”
Plaats uw reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
juli 17th, 2010 at 15:34
Kom ik toch weer terug op het balletje wat ik
opgegooid heb in de NG-verzekeraars aangaande naturapolis bij niet-contractanten.
Als prozaliefhebber begrijp ik die droge materie niet altijd.
Vraag: betreft een verre verzekeraar.
Ik teken dus geen contract.
Krijg ik van een naturaverzekerde als
niet-contractant:
a) niks van de verzekeraar
b) het restitutietarief
c) hangt af welke verzekeraar
d) weet niet
harry
juli 17th, 2010 at 15:34
Harry,
Het juiste anwoord is in dit geval antwoord a.
Jij krijgt dus niks van de verzekeraar. Je brengt gewoon bij de patiënt jouw praktijktarief in rekening, de patiënt is ook degene die jou betaalt. Wat de patiënt vervolgens van zijn verzekeraar terugkrijgt is een zaak tussen patiënt en verzekeraar.
juli 17th, 2010 at 15:35
Joop, succes met je gedurfde stap. Jij hebt een relatie met jouw patienten en niet met zorgverzekeraars. Zelf doe ik het jaren zo. Ik heb daardoor een speciale trouwe patientenkring opgebouwd.
juli 17th, 2010 at 15:35
Moedig van je.
Ik twijfel al een tijdje maar heb besloten nog een jaar aan te zien tot de schrik van alle verandering bij de mensen eruit is en dan kijken hoe de markt is. Mogelijk dat dan ook het vrije tarief weer verdwenen is en dat heb je m.i. nodig om zonder contract te kunnen werken.
Wat ik wel probeer is zoveel mogelijk patienten over te laten stappen naar verzekeraars die een redelijk contract bieden en geen nadeel voor de patient betekenen.
Hans Gloudemans
Sterkte
juli 17th, 2010 at 15:36
Hallo, ook wij hebben in 2005 vele contracten niet getekend, dus elke patient een nota, via Infomedics en verder dus geen administratieve rompslomp. Wel adviseren de zorgverzekeraars haar verzekerden naar andere therapeuten te gaan, zij zijn immers niet uit op goede kwaliteit. Wel hebben wij daardoor 14 % minder zorg verleent, echter voor een hoger tarief. Wij adviseren patienten nu naar restitutie verzekeringen te gaan, maar dat veranderen alleen om de fysiotherapeutische zorg gebeurd niet massaal. veel succes in 2006. Peter paulides.
juli 17th, 2010 at 15:36
Wij begrijpen dat de beroepsbeoefenaren geconfronteerd worden met een hoop administratieve ballast.
Maar dit kan met behulp van betaalbare software toch tot grote tevredenheid opgelost worden.
Uit de reaktie die wij van onze gebruikers krijgen (meer dan 500) blijkt dat ons softwarepakket e-DevoP (te verkrijgen via de website – link – ) niet alleen doet wat het moet doen maar ook zeker een meerwaarde heeft voor de gebruikers.
Een gebruiker die zeker niet met de computer is opgegroeid, wat te merken is uit de vragen aan de helpdesk.
Ik zou zo zeggen: Kijk er eens naar, voor de prijs van 100 euro voor 2006 hoef je het zeker niet te laten.
met vriendelijke groeten,
Ben de Kraker
IGCN BV
juli 17th, 2010 at 15:36
Geachte heer De Kraker,
Ik kan u verzekeren dat ik reeds beschik over goede praktijksoftware waar ik tevreden mee ben, en die voor mij een duidelijke meerwaarde heeft. Verder ben ik zeker geen leek op computergebied.
Wat geen enkel softwarepakket mij uit handen kan nemen, dus ook eDevoP niet, zijn de grillen van de diverse zorgverzekeraars. Geen enkel softwarepakket zoekt voor mij uit wat de vaak cryptisch geformuleerde afwijzingen van de zorgverzekeraars betekenen. Geen enkel softwarepakket kan voorkomen dat ik met tig verschillende tarievenlijsten zit. Geen enkel softwarepakket zoekt voor mij automatisch de retourinformatie op op de website van Vecozo.
Al met al zou ik bij contracteren maandelijks weer vele uren moeten spenderen aan het declaratieverkeer, omdat geen enkel softwarepakket de daarmee samenhangende uitzoekerij van mij over kan nemen. Nu ben ik iedere maand binnen 5 minuten klaar. Eén verzamelnota naar één debiteur die netjes op tijd betaalt. Vanuit het door mij gebruikte sofwarepakket kan ik deze verzamelnota rechtstreeks parkeren op de computer van het servicebureau dat voor mij de declaraties naar de patiënten verstuurt.
Doe dat maar eens na…
juli 17th, 2010 at 15:37
Beste Joop, zou je mij een email willen sturen, ik heb wat vragen over de niet gecontracteerde fysiotherapeut en kan je helaas geen directe mail omdat ik nog niet ingelogd ben. Alvast bedankt voor je moeite
juli 17th, 2010 at 15:38
Hallo Joop Gerretse,
ook ik ben van plan na jaren mijn Fysio praktijk weer opnieuw te gaan vormgeven. Ik heb echter geenzin meer in dat contractengedoe. Kan je mij inlichten over je handige manier van factureren ? gaat dat via Famed ?
zie je berichten graag tegemoet,
vr.groet, Frank Hageman