Sinds dit jaar is iedereen overrompeld met de nieuwe regels in het zorgstelsel. Dat geldt natuurlijk ook voor fysiotherapeuten. En ook voor de verzekeraars en dus ook voor de assuradeuren of tussenpersonen.
In de gevallen waar we werken met contracten met verzekeraars zitten we vaak ook vast aan de assuradeuren die voor die verzekeraars met hun cliënten een zorgverzekering hebben afgesloten.
We hebben daar op zichzelf geen enkele moeite mee, maar hebben wel moeite met de wijze waarop ook assuradeuren nu rechtstreeks hun declaraties van ons willen zien en niet via nota’s aan hun cliënten, zoals dat vorig jaar nog het geval was.
Bovendien zijn de assuradeuren regelmatig nog niet op de hoogte dat fysiotherapie sinds 1 januari rechtstreeks toegankelijk is en vragen dus in de meeste gevallen nog om een verwijzing van een arts die u als patiënt helemaal niet meer nodig hebt. Wij zijn inmiddels goed in staat om te zien of u met uw klacht wel bij ons moet zijn of toch wordt aangeraden de huisarts te raadplegen.
We hebben, omdat we zagen dat de betaling van onze declaraties wel erg lang uitbleef, een enquête gehouden onder de fysiotherapeuten en zien, dat de rechtstreekse declaraties naar assuradeuren een ellende is. In vrijwel alle gevallen is de rekening van januari en februari niet vergoed en krijgen we daar ook geen berichten over.
De meeste verzekeraars hebben inmiddels een grote achterstand ingehaald en verloopt nu langzaamaan de uitbetaling van declaraties wel goed, maar de assuradeuren dus niet.
Daarbij komt dat men daar ook niet bereikbaar is, wij in sommige gevallen al bij de telefonist worden afgeschermd en regelmatig onheus worden bejegend.
U kunt de uitslag van de enquête zien op http://www.pbar.nl/uitslag en zelf beoordelen dat de meting in de eerste week van mei dit resultaat heeft opgeleverd. En ook kunt u wat commentaar zien die enkele van onze fysiotherapeuten ons hebben gegeven over deze kwestie.
Stelt u zich nu eens voor, dat wij een wachttijd van enkele maanden gaan instellen voor patiënten die verzekerd zijn bij deze tussenpersonen van verzekeraars, hoe zou u dat vinden? We zijn eigenlijk een beetje doetjes in de zorgverlening en zetten u natuurlijk niet op die wachtlijst, omdat wij wel het belang van u inzien om behandeld te worden als u problemen heeft in het bewegen. Het zou in het geval dat u verzekerd bent via een assuradeur hen dus sieren als zij op z’n minst uw belang ook serieus nemen. Zij hebben daar dus behoorlijke twijfels over.
Ofwel: De assuradeuren zitten als tussenpersoon feitelijk ons en u alleen maar in de weg.
2 reacties op “Assuradeuren, zitten ze er tussen of in de weg?”
Plaats uw reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
juli 17th, 2010 at 17:55
Turien heeft ongevraagd en zonder info mijn januari- declaratie verwijderd uit VECOZO. Of was het VECOZO zelf? Dit is een beetje sinister aan het worden, want het zal toch niet betekenen dat men deze declaratie op zo’n afstandelijke wijze heeft “afgehandeld”. Ik weet het dus nou echt niet meer. Moet ik maar even afwachten of er toch betaald wordt, of moet ik ook maar bot worden en de declaratie crediteren, opnieuw aanmaken en versturen richting patient?
Ik overweeg ook sterk om Turien verzekerden voorlopig niet meer aan te nemen of per kas elke behandeling te laten betalen. En zeg nou niet dat ik me te hardvochtig opstel en dat de arme patient hiervan de dupe wordt. Want wij gaan toch voor het KNGF ideaal met fris élan naar 2012? Dus voor een financieel en commercieel gezonde fysiotherapie.
Nog een ander dilemma is dat ikzelf verzekerd ben bij Turien en daarover nooit heb hoeven te klagen. Bij Turien is de klant dus wel koning en de zachtmoedige hulpverlener tot geldschieter gebombardeerd. Maar mijn frust kan zo hoog oplopen dat ik privé en zakelijk ga vermengen en misschien wel wegloop als klant en dat is dus weer niet erg zakelijk begrijpt u wel.
harstein
juli 17th, 2010 at 17:55
Klopt wat betreft die assuradeuren , vaak weten de verzekerden niet een dat er een tussenpersoon tussen zit , laten we ons sterk maken om steeds de KNGF melding te maken van deze misstanden en omwegen , in de aannemerij is ook de hoofdaannemer verantwoordelijk voor de bouw . Dat kan bij ons ook . Dus, direct een nota naar de patient sturen als het net binnen 4 weken betaald is .
Taco